Dietologės patarimai, kaip pavasarį pasitikti sveikiems

administratoriusKTVNaujienos

VSKL5214

Kaip ir kasmet, kovą daugelis mūsų pasitinkame varvančiomis nosimis ir besigrumiantys su peršalimo ligomis. Pavasario oras mūsų šalyje itin permainingas, tad šiuo metu turime būti dėmesingi savo sveikatai. Gydytoja dietologė pataria, kaip pakoregavę mitybą galime sustiprinti imunitetą, o agronomas savo ruožtu dalijasi patarimais, padėsiančiais atskirti daržoves, turinčias daugiau maistinių medžiagų.

„Po žiemos daugelio imunitetas būna nusilpęs, tad žmonės dažnai skundžiasi peršalimo ligomis. Tačiau jos pakerta silpnesnius, o organizmas nenusilpsta staiga. Moksliniai tyrimai rodo, kad 50 proc. imuniteto lygio nulemia gyvenimo būdas. Tad peršalimo ligos – netaisyklingos mitybos, nuovargio, streso pasekmė“, – sako gydytoja dietologė dr. Rūta Petereit.

Kasdien – porą saujelių daržovių

Imuniteto stiprinimas – ilgalaikis procesas, o jį pradėti susirgus jau kiek vėlu. Vienas iš pagrindinių sveikatos šaltinių – natūralūs produktai, vaisiai ir daržovės. Būtent daržovių, anot dietologės, reikėtų suvartoti kasdien bent po dvi saujeles. Pagrindinė problema, kurią specialistė pastebėjo per savo ilgametę darbo patirtį – iš dešimties šaldytuvų, vos dvejuose-trejuose galima rasti daržovių, o maždaug, kas trečias žmogus jų suvartoja nepakankamai.

„Vitaminai, mineralai, mikroelementai, ląsteliena – visų šių gerai mūsų organizmo sveikatai palaikyti būtinų medžiagų pagrindinis šaltinis yra daržovės. Šios medžiagos užtikrina sotumą, reguliuoja cukraus kiekį kraujyje, gerina nuotaiką“, – sako dr. R. Petereit.

Pasirodo, net miego sutrikimai gali pasireikšti, kaip prastos mitybos pasekmė. Savo praktikoje R. Petereit pastebi, kad neretai nemiga ar net depresija besiskundžiantieji pacientai vartoja nepakankamai daržovių. Mat maistingas, gausus vitaminų maistas ramina nervų sistemą, geriną miegą, mažina kraujospūdį, o po žiemos tai itin svarbu.

Kuo daugiau spalvų lėkštėje

Tačiau taip pat svarbu į mitybos racioną įtraukti kuo įvairesnių spalvų daržovių, mat jos pasižymi skirtingomis maistinėmis medžiagomis. Štai, pavyzdžiui, žalios spalvos salotose randami pagrindiniai trys antioksidantai: vitaminai A, C ir E, folio rūgšis bei chlorofilas. O tamsios, beveik violetinės spalvos ąžuolalapėmis vadinamos salotos, pasižymi dar ir dideliu antocianų, stiprių antioksidantų kiekiu.

„Šiuo metų laiku ypatingai svarbu su maistu gauti chlorofilo. Šis augalinis pigmentas itin naudingas žmonėms, gyvenantiems padidinto užterštumo zonose, daug laiko praleidžiantiems uždarose patalpose ir mažai matantiems saulę. Dažnai jaučiame nuovargį dėl geležies stokos, o chlorofilas padeda atsinaujinti raudoniesiems kraujo kūneliams ir suteikia energijos. Tad žalios spalvos daržoves reikėtų valgyti ne tik tada, kai jau jaučiame geležies trūkumą, bet ir profilaktiškai“, – pataria gydytoja dietologė.

Pirmenybė – vietiniams produktams

Vis tik specialistė atkreipia dėmesį, kad pirmenybę reikėtų teikti šviežiems vietiniams vaisiams ir daržovėms, nes šie turi daugiausiai organizmui naudingų medžiagų. Mat šviežumas kartu reiškia ir didesnius žmogui naudingų medžiagų kiekius – chlorofilo, folio rūgšties vitaminų daugiausiai randama vos nuskynus daržovę. Ne paslaptis, kad vežant jas iš kitų šalių, transportavimo laikas būna gana ilgas, kai tuo metu lietuviškos gėrybės greičiau atsiduria ant mūsų stalo.

Nors šaltuoju metų laiku sudėtinga rasti šviežių lietuviškų vaisių, vis tik daržovių augintojai jau suteikia galimybę maitintis ką tik nuskintomis gėrybėmis, pavyzdžiui, įvairiomis salotomis ir agurkais, visais metų laikais.

Kaip atskirti šviežias daržoves?

Kaip jau minėta, kuo daržovės greičiau patenka ant vartotojo stalo, tuo daugiau naudingų medžiagų jos turi. Tad lietuviškų daržovių augintojos „Kietaviškių gausos“ vyriausiasis agronomas Nerijus Rakickas dalijasi patarimais, kaip prekybos tinkle atskirti šviežias daržoves ir į ką reikėtų atkreipti dėmesį.

„Kalbant apie salotas, kurios Lietuvoje auginamos jau ištisus metus nepaisant metų laiko, geriau rinktis esančias vazonėliuose. Ne paslaptis, kad jos ilgiau išliks šviežios ir traškios, tad jų nebūtina suvalgyti iš karto – savo maistinių savybių jos nepraras kelias dienas“, – sako agronomas.

Taip pat, jau greitai pasirodys trumpavaisių agurkų derlius. Anot N. Rakicko, juos renkantis prekybos vietoje, pirmiausia reikėtų įvertinti spalvą: švieži agurkai yra sodriai žalios spalvos. Taip pat derėtų atkreipti dėmesį ir į spygliukus: ką tik nuskintų agurkų jie švelniai duria.

„Tuo tarpu rinkdamiesi ilgavaisį agurką atkreipkite dėmesį į jo spalvą – šviežio, ką tik nuskinto agurko spalva nebus labai tamsi. Taip pat jis neturėtų būti minkštas. Na ir visuomet įvertinkite prapjauto agurko būklę: jei pastebėsite, kad minkštimas yra gelsvo atspalvio – tai reiškia, kad vaisius jau seniai nuskintas ir jo, jei yra galimybė, verčiau nevalgyti“, – pataria specialistas.