10 patarimų tėvams ir ekskursija į didžiausią šalies šiltnamį

administratoriusKTVNaujienos

Ekskursija

Gegužė – idealus laikas keisti mitybos įpročius ir laimėti „daržovių karą“. Šiuo metu Lietuvoje užauginti pomidorai, agurkai bei įvairių rūšių salotos jau pasiekė prekybos centrus, tad rinktis tikrai yra iš ko.

Kaip paskatinti vaikus valgyti sveikiau, pataria lietuviškų daržovių augintojai. Jie šį pavasarį drauge su Vilniaus apskrities mokyklomis pradėjo naują edukacinę programą – ekskursijas į didžiausią šiltnamių kompleksą Baltijos šalyse, įsikūrusį tarp Vilniaus ir Kauno esančiame Kietaviškių kaime.

„Dažnas įsivaizduoja, kad šiltnamis yra nuobodus ir purvinas, o daržovės daugeliui asocijuojasi su prievole. Pas mus atvykę vaikai pasijunta tarsi pakliuvę į fantastinį filmą tikrąja to žodžio prasme. Jauniesiems lankytojams leidžiame išsilakstyti net 20 stadionų dydžio šiltnamyje, jie gali pamatyti gyvai, kaip auginamos daržovės, paragauti visko, ko tik širdis geidžia. Apetitas daržovėms kyla kosminiu greičiu“, – sako idėjos iniciatorė, „Kietaviškių gausos“ komunikacijos vadovė Bitė Valatkaitė.

Kiekvienas šiltnamyje apsilankęs vaikas, pasak projekto kuratorių, į namus grįžta gavęs ne tik naujų žinių, bet parsineša ir didžiulę vitaminų dozę. Kodėl? Juk čia pat skìnti ir ragauti net 15 skirtingų rūšių pomidorų – tai ir nepamirštama pamoka, ir smagus žaidimas, ir pirmas žingsnis į sveikesnę mitybą!

 

10 gudrių patarimų tėvams, kurių vaikai „nevalgo nieko sveika“

Lietuviškų daržovių augintojai dalijasi ir savo patarimais – sumaniais triukais, padėsiančiais padaryti taip, kad vaikai be prievartos kasdien suvalgytų rekomenduojamą daržovių kiekį – apie 400 g. O gal ir „kuo daugiau“?

1. Akcentuoti ne tai, kad sveika, o tai, kad skanu.

Neretai tenka išgirsti, kaip tėvai prie stalo vis kartoja: „Valgyk, nes sveika“. Deja, mažam žmogui sunku suvokti, ką reiškia „sveika, naudinga organizmui“. Juk vaikai dar neteikia tam prioriteto. Jiems svarbiausia, kad būtų smagu, todėl „sveika“ keiskite į „skanu“. Vietoje „valgyk pomidorus, labai sveika“ sakykime „kokius skanius pomidorus mama nupirko, ar ragavai?”. Jeigu norisi pabrėžti naudą sveikatai, pasitelkite palyginimus, pavyzdžiui, „sportininkai valgo daug špinatų, nes juose daug geležies… Jei nori būti toks greitas kaip L. Messi, valgyk ir tu…“.

2. Pirkite ir gaminkite kartu.

Gyvenant mieste kasdien apsilankyti šiltnamyje tikriausiai nepavyks, tačiau vaikus įtraukti į daržovių karalystės pažinimą galima ir prekybos centruose. Leiskite jiems patiems išsirinkti ir rasti lentynose „šio vakaro salotas“. Kad ir kas tai bebūtų… Vaikai iš prigimties yra smalsūs, jei jų nekontroliuojame. Taip, galbūt šį vakarą valgysite tik žirnius su agurkais, bet rytoj, tikėtina, stalą papuoš ir pomidorai ar lapinės salotos. Grįžę iš parduotuvės, duokite vaikams užduotį patiems nuplauti ir supjaustyti daržoves. Maisto ruošimas jiems suteikia daug džiaugsmo, skatina pasididžiavimo savimi jausmą. Vaikas visada paragaus to, ką pats „nupirko“ ir savo rankomis pagamino.

3. Leiskite vaikui spręsti pačiam.

Svečiuodamiesi pas draugus, dažnai tėvai suteikia vaikui galimybę ko nors nevalgyti. Klausdami, „ar įdėti tau salotų“, užprogramuojame atsakymą „ne“. Vaikas žino, kad tėvai nesiginčys su juo kitiems girdint, tad visada geriau klausti su pasirinkimo galimybe, pavyzdžiui: „Norėtum labiau brokolių ar pomidorų?“ Nustebsite išgirdę, kad neretai vaikas norės paragauti abiejų daržovių.

4. Šypsokitės. Sugalvokite iššūkius.

Vakarienė turėtų būti tas paros metas, kai visa šeima susėda ne tik pavalgyti, bet ir pabūti kartu. Vakarieniaukite su šypsena, ji užkrečiama, skatina atsipalaiduoti ir galvoti ne apie maistą, o apie tai, kas šiandien gera nutiko mokykloje ar darbe.
Jeigu ant stalo pateikiate neįprastų daržovių ar net čili pipirų, meskite vieni kitiems iššūkius, pavyzdžiui, kas suvalgys 5 marinuotus artišokus arba kam užteks drąsos paragauti čili pipiro. Nebijokite, nieko vaikui nenutiks, bet juoko ir atsiminimų tikrai bus.

5. Jokių vaikiškų meniu namie.

Kartais mamos persistengia ir vienu metu gamina dvi vakarienes – „normalų maistą“ ir tai, ką valgys vaikai. Tai dvigubas darbas ir didžiulė meškos paslauga. Nepratinkite vaiko, kuris gali kramtyti ir valgyti viską, prie ypatingo vaikiško meniu namie. Jeigu jūs valgote salotas ar troškinį, kodėl vaikas valgo keptus varškėčius? Pateikite jam tą patį tik įdomiau ir žaismingiau – pikantišką padažą keiskite graikišku jogurtu, užbarstykite sūrio. Jeigu lėkštėje vaikas matys bent vieną jam patinkantį produktą, tikrai paragaus.

6. Visada šalia – užkandžių dėžutė.

Vaikai per dieną turėtų valgyti maždaug kas tris valandas: trys pagrindiniai patiekalai, du kartus užkandžiai ir daug skysčių. Alkanas vaikas tampa irzlus, jam trūksta energijos, todėl po ranka visada turėtų būti užkandžių dėžutė. Keiskite beverčius trapučius ir daug cukraus turinčius sausainius į mažas saldžias morkas, traškius agurkus, vieno kąsnio pomidorus. Vaikas tikrai noriai juos kramsnos, nuramins urzgiantį pilvuką ir, gavęs vitaminų, bus geresnės nuotaikos.

7. Vaikai valgo tai, kas gražu.

Jokia paslaptis, kad pirmasis kąsnis būna akimis. Žmogus pasąmonėje nuskenuoja maistą, įvertindamas jo galimą skonį. Tai daro tiek suaugusieji, tiek vaikai. Tačiau vaikams, skirtingai nei suaugusiems žmonėms, svarbiausia aiškiai matyti, koks tai maistas. Vaikai kur kas dažniau valgo atskirai sudėtus pomidorus, agurkus ir paprikas, o ne iš tų pačių daržovių pagamintas salotas su padažu. Internete gausu pavyzdžių, kaip žaismingai iš daržovių galima sudėti skirtingas gyvūnų figūras ar šypsenas. Jei vaizdas lėkštėje nuteikia teigiamai, noras valgyti tik stiprėja.

8. Daržovių slėpynės.

Kai kurių daržovių vaikams įsiūlyti kartais sudėtinga, tad tokiu atveju galima jas sumaniai paslėpti. Karštomis dienos vaikai mėgsta atsigaivinti kokteiliais, o tai – vienas idealiausių būdų nežinant suvalgyti saują špinatų arba salotų. Sutrinkite viską kartu su bananais, kitais vaisiais ir uogomis – jūsų vaikas besimėgaudamas išgers dienos vitaminų kokteilį.

9. Vegetariška diena.

Nors kartą per savaitę atsisakykite mėsos – tai aktualu ne tik dėl sveikos mitybos, bet ir siekiant mažinti aplinkos užterštumą. Tegul daržovės būna vakarienės akcentas, pavyzdžiui, keptas kalafioras su skirtingais padažais, daržovių lazanija ar pica. Nebijokite eksperimentuoti – šalia tradicinių spagečių paruoškite taip pat atrodančius spagečius iš, pavyzdžiui, cukinijų. Kitas variantas – supjaustyti kietas daržoves mažomis riekelėmis ir, pakepus orkaitėje, pateikti kaip daržovių traškučius. Smalsumas privers paragauti.

10. Prikąskite liežuvį.

Nors ir labai norėtųsi pakomentuoti „tu nieko nevalgai“, psichologai pataria prisiminti, kad kaip tėvai savo pareigą jau atlikote – paruošėte visavertę vakarienę, ją valgyti – vaiko atsakomybė. Įpročių keitimas užtrunka, bet vaikas tikrai neliks alkanas tris paras iš eilės.

Jeigu Jūsų vaikas nebenori valgyti, neverskite jo. Amžinas „dar vieną šaukštą už močiutę“ kelia neigiamas emocijas, atstūmimo reakciją. Tegul daržovių valgymas būna smagus užsiėmimas!